GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan Artillerieweg 4 te Uden

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Maashorst

Geplaatst op Lokaalnieuwsuden.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen uden
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan Artillerieweg 4 te Uden

Verkeer | Organisatie en beleid Artillerieweg Uden Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente Uden

gelet op:•artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;•artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E4 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 8 van het BABW ingevolge het plaatsen van onderborden waardoor de werking van het hoofdbord wordt beperkt of uitgebreid;•artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;overwegende dat:•het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49 % ten opzichte van 1990;•als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;•de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met de collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven;•de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Maashorst een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;•de gemeente Maashorst via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;•de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);•het bestuursakkoord 2022-2026 ingaat op de verduurzamingsambities van de Gemeente Maashorst;•het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats voor het opladen van de auto;•de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s en dat in beginsel er één parkeerplek wordt ingericht en bij veelgebruik wordt de tweede parkeerplek ook ingericht wordt voor het opladen van elektrische auto’s;•afgelopen jaren Vattenfall in samenwerking met de gemeente op diverse plaatsen laadpalen heeft geplaatst, maar dat dit nog niet is gebeurd bij sportverenigingen;•de locatie van de laadpaal in dit verkeersbesluit tot stand zijn gekomen in overleg met de gemeente en de sportvereniging;•gezien de locatie van de laadpaal en de momenten van gebruik vooral bij trainingen en wedstrijden liggen, het wenselijk is om direct 2 parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische auto’s;•de parkeerplaatsen in dit verkeersbesluit zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de kernen van de gemeente Maashorst en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Maashorst;•deze locatie is beoordeeld en is gekeken of de locaties voldoen aan de gestelde criteria;•de gemeente naar een aantal zaken kijkt voor de locatiekeuze van de laadpaal en het reserveren van de parkeerplaatsen, waaronder;•er moeten 2 parkeerplaatsen aanwezig zijn en goed bereikbaar zijn;•er moet een laagspanningskabel in de buurt liggen;•de laadpaal mag geen onnodige hinder veroorzaken, een laadpaal komt niet direct aan de voorzijde van een woning en de ruimte achter de laadpaal moet (indien nodig) voldoende zijn zodat ook rolstoelers er langs kunnen;•een laadpaal mag niet te dicht tegen bomen staan ivm mogelijke schade aan wortels;•uit eerdere reacties is gebleken dat bewoners bezorgd zijn over mogelijke toename van parkeerdruk in de straten;•het in dit geval gaat om laadpalen bij sportverenigingen, maar ook de discussie speelt over het reserveren van parkeerplaatsen voor een doelgroep ten koste gaat van parkeerplaatsen voor een andere doelgroep.•elektrische voertuigen vaak al in de straten geparkeerd staan en de verwachting is dat het aantal elektrische auto’s flink zal toenemen de komende tijd;•het instellen van een oplaadplek (het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen) ervoor zorgt dat bezoekers, leden en personeel die met een elektrische auto komen niet ver hoeven lopen om bij de sportvereniging te komen;•elektrische voertuigen moeten na het laden verplaatst worden en zij ook op zoek moeten naar een parkeerplaats in de buurt of wegrijden uit de wijk;•het instellen van een oplaadplek er ook voor zorgt dat andere parkeerplaatsen mogelijk eerder vrij komen omdat zodra een oplaadplek vrij komt bestuurders van een elektrische auto naar de oplaadplek willen gaan;•door het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s de parkeerdruk dus niet direct toeneemt;•de gemeente graag meewerkt aan het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s omdat de prognose voor het aantal elektrische auto’s in de nabije toekomst fors is;•deze forse toename van elektrische auto’s er ook voor zorgt dat er veel vraag komt naar oplaadpunten;•er op dit moment al een behoefte aan laadpalen speelt en het op voorhand lastig in te schatten is of er teveel of te weinig laadpalen geplaatst worden;•indien de gemeente geen parkeerplaatsen reserveert voor opladen van elektrische auto’s het aantal elektrische auto’s en daarmee de vraag naar oplaadpunten toch zal stijgen;•een veelgehoorde opmerking is dat in de straat geen elektrische auto’s aanwezig zijn;•de prognose en de mogelijkheden voor bewoners en bezoekers om een laadplek in de buurt te vinden geeft voor de gemeente aanleiding in de wijk parkeerplaatsen te reserveren voor opladen;•het in dit geval gaat om het plaatsen van laadpalen bij sportverenigingen;•op het parkeerterrein aan de Artillerieweg en in de directe omgeving geen laadpalen aanwezig zijn;•gezien de ontwikkeling van het aantal elektrische en hybride voertuigen het wenselijk is om een dekkend netwerk te hebben van laadpunten;•het dus wenselijk is om op het parkeerterrein aan de Artillerieweg te Uden een laadpaal te hebben;•ook de vraag is gesteld aan de sportvereniging FC Uden, gelegen aan de Artillerieweg Uden•de voorzitter van FC Uden akkoord is met de plaatsing van een laadpaal en de voorgestelde locatie;•ook omwonenden van het parkeerterrein zijn bevraagd middels een brief;•geen van de omwonenden hierop heeft gereageerd;•de laadpaal weliswaar op afstand van de woningen en gebouwen is gelegen en naar verwachting geen (licht)overlast zal veroorzaken, de gemeente toch onwonenden heeft benaderd om verrassingen te voorkomen;•de gemeente goed kijkt naar geschikte locaties van een laadpaal omdat daarmee brandstofauto’s elders moeten parkeren;•de gemeente een overweging maakt tussen enerzijds het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen van elektrische auto’s en anderzijds het niet meer mogelijk maken van parkeren voor brandstofauto’s van bezoekers;•de gemeente op basis van de landelijke doelstellingen voor verduurzaming van vervoer ook moet deelnemen aan landelijke plannen voor uitrol laadinfrastructuur;•de gemeente deze overweging ook gemaakt heeft bij het aanwijzen van deze parkeerplaatsen;•de gemeente in dit geval kiest voor het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s ten nadele van andere doelgroepen omdat parkeergelegenheid in de directe omgeving beschikbaar is en de loopafstand naar deze parkeerplaatsen daarom nauwelijks toeneemt en tegelijkertijd veel parkeergelegenheid beschikbaar is voor alle auto’s;•in dit verkeersbesluit het gaat om 1 laadpaal aan de Artilleriweg ter hoogte van huisnummer 4;•het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;•de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;•overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;b e s l u i t 1.Door het plaatsen van bord E08c uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB504 (met twee pijlen wijzend schuin naar onder) op het parkeerterrein aan de Artillerieweg ter hoogte van huisnummer 4 twee parkeerplaatsen aan te wijzen en deze uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsuden.nl Redactie

Lokaalnieuwsuden.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Uden. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.